השכרת רכב לנהג צעיר– במה זה כרוך?

שכרת רכב לנהג צעיר– במה זה כרוך?

מבחינה סטטיסטית, נהגים חדשים / צעירים מועדים יותר לפורענות, מה שמגדיל את הסיכון לחברה המשכירה • מה ההגדרה לנהג חדש, חדש-צעיר וצעיר? מהן ההגבלות שחלות על נהגים צעירים וחדשים המעוניינים לשכור רכב? האם כדאי בכל זאת לשכור רכב? המומחים של "תיר השכרת רכב" משיבים לכל השאלות

"מובן שלא כל הצעירים עושים תאונות ומתפרעים על הכביש, אך החברות השונות להשכרת רכב חושבות פעמיים לפני השכרת רכב לנהגים חדשים / צעירים המעוניינים בכך", ציינו המומחים של חברת "תיר השכרת רכב", שהוסיפו בבדיחות הדעת כי הסיכון הכרוך בהשכרת רכב לצעירים "דומה להשתזפות ליד הגדר בעזה. מצד אחד יכול להיות שתשתזף מהשמש ולא יקרה לך כלום, ומנגד, יכול ליפול עליך עפיפון בוער". על אף כל זאת, צעירים ו/או נהגים חדשים בהחלט יכולים לשכור רכב. אם אתם מעוניינים לצאת לטיול או לכל מטרה אחרת, ואין לכם רכב זמין או תואם לאופי הטיול, השכרת רכב תהיה פתרון טוב עבורכם.

השכרת רכב לצעירים ונהגים חדשים – למי זה מתאים, ולמה זה כדאי?

נהגים חדשים

השכרת רכב לנהגים צעירים מתאימה:

  1. נהגים חדשים או צעירים שהוציאו רישיון, אך אין להם תקציב לרכוש רכב.
  2. נהגים חדשים או צעירים שלא מבצעים נסיעות רבות.
  3. נהגים חדשים או צעירים שיש להם רכב שלא תואם את אופי הטיול אותו מעוניינים לבצע. 
  4. לוחמים או חיילים שלא רואים יותר מדי בית, ולכן לא משתלם להם להחזיק רכב.

נהג חדש, נהג חדש-צעיר ונהג צעיר, מהם ההבדלים? 

נהג חדש

נהג חדש הוא נהג שיש לו ניסיון של פחות משנתיים על הכביש. על הנהג יחולו מגבלות וחובות. נהג חדש (כמו עובד חדש) נבחן בזכוכית מגדלת. עליו להימנע הימנעות יתרה מעבירות התנועה השונות ולהקפיד על חוקי התנועה, מהראשונה ועד האחרונה. אם הורשע באחת מהעבירות המצוינות בתוספת השלישית לפקודת התעבורה (למשל אי מתן זכות קדימה או חוסר ציות לרמזור) יישלל רישיונו והוא ישוב לבחינה עיונית. 

נהג חדש-צעיר

  • נהג חדש-צעיר הוא בעל רישיון מתחת לשנתיים, וגם גילו נמוך מ-24. למשל, מי שהוציא רישיון בגיל 26, ייחשב עד גיל 28 כנהג חדש, אבל לא כנהג חדש-צעיר ולא יחויב כמלווה. מי שהוציא רישיון בגיל 20 ייחשב עד גיל 22 כנהג חדש (ויחויב בנסיעה עם מלווה) ומגיל 22 עד 24 ייחשב לנהג צעיר. לאחר מכן ייחשב כנהג ותיק – ובסביבות גילאי 40-50 ייחשב מבחינת חברות הביטוח כ"נהג מבוגר".

על נהג חדש-צעיר חלות המגבלות של הנהג החדש, ובנוסף יחויב בנסיעה עם מלווה למשך חצי שנה:

    • ב-3 החודשים הראשונים: חובת נסיעה עם מלווה בכל שעות היממה.
  • ב-3 החודשים העוקבים: חובה נסיעה עם מלווה בשעות הלילה מ-21:00 עד 06:00. נהג צעיר

נהג צעיר

נהג צעיר הוא נהג עד גיל 24, שאיננו נהג חדש (ואיננו נהג חדש-צעיר). נהגים בקבוצות גיל זאת, למרות שלא נחשבים לנהגים חדשים, עדיין נחשבים למועדים לפורענות מצד חברות הביטוח.

נהג ותיק

נהגים בגיל 24 ומעלה ייחשבו לנהגים ותיקים, זאת בתנאי שיש לה רישיון למשך שנה תמימה לפחות.

האם כל החברות ישכירו רכב לצעירים ו/או לנהגים חדשים? 

לא כל החברות מעוניינות להשכיר רכב לנהגים צעירים או חדשים, ואף חברות מסוימות ישכירו רכב רק לנהגים מגיל 30. מנגד, חברות מסוימות יבדלו עצמן בשוק וישכירו רכב דווקא לנהגים החדשים (וכמובן יגמלו זאת במחיר). תנאי ההשכרה לנהגים חדשים / צעירים משתנים בין החברות השונות. חלק מהחברות ישכירו רכב לגילאי 21 או 24 ומעלה. חברות רבות מגבילות את כמות הקילומטרים לנהגים צעירים מתחת לגיל 24, שכן ככל שנהג צעיר נוסע יותר ק"מ, כך גובר הסיכון לתאונה. במידה ויחרגו, ייאלצו לשלם קנס של סביב שקל בתוספת מע"מ על כל קילומטר. מה גם שחברות רבות שונות דורשות מסגרת אשראי הגבוהה מ-6,000 ש"ח. מעבר לכך, עלולות להיות הגבלות נוספות בהתאם לחברה המשכירה.

האם ישנן עלויות נוספות עבור נהגים צעירים שמשכירים רכב?

ישנן עלויות נוספות עבור נהגים צעירים או חדשים המעוניינים להשכיר רכב, אלא שלרוב נהגים צעירים או חדשים לא שוכרים רכב לבדם, מה שמקל עליהם להתחלק במחיר. נהגים צעירים בסיכון גבוה יותר להיות מעורבים בתאונות דרכים. התעריפים משתנים בהתאם לגיל הנהג וותק הנהיגה. התוספת על הסיכון משתנה מחברה לחברה, כך ששווה לבצע סקר שוק. נהגים חדשים / צעירים אחראים לא צריכים לחשוש מהשכרת רכב, אבל בהחלט צריכים לחשוש מנסיעה תחת השפעת אלכוהול, נהיגה פרועה או לתת לנהג אחר לנהוג ברכב השכור – או כמו ששמעתם כבר מאות פעמים, פשוט תשמרו על עצמכם.