ליסינג פרטי או ליסינג תפעולי – מה ההבדל ביניהם ומה עדיף לכם?

חברות גדולות המעסיקות עובדים רבים עושות שימוש בליסינג תפעולי, על מנת לספק רכבים לעובדיהן • עלויות הליסינג הפרטי נמוכות יותר מליסינג תפעולי, ומאפשרות להשיג רכב חדש, גם כשאין את כל הסכום הדרוש • מהם ההבדלים בין ליסינג פרטי לתפעולי? האם ניתן לבצע עסקת טרייד אין במהלך או בתום תקופת הליסינג? האם ליסינג תפעולי יכול להיות מיועד גם לאנשים פרטיים? במאמר זה המומחים של "תיר השכרת רכב" יספקו לכם את כל המידע הרלוונטי

רבים מתחבטים בשאלת הבעלות על הרכב. האם כדאי להשכיר רכב? להשתמש ברכב שיתופי? רכב בבעלות פרטית? ליסינג פרטי? ליסינג תפעולי? המומחים של "תיר השכרת רכב", כאן כדי לפשט לכם את המונחים ולעשות לכם את החיים (קצת) יותר קלים. 

ליסינג תפעולי – מתאים לרוב לחברות גדולות

הדעה הרווחת היא שליסינג תפעולי מתאים לחברות ולתאגידים גדולים במשק, כמו גם חברות לואו-טק והייטק, שנוהגות לספק רכבים לעובדיהן. "מה שחשוב לחברות האלה זה השירות המצוין שאנחנו מספקים להם, ראש נקי מדאגות – ולאו דווקא להתמקח על כל שקל", ציינו המומחים של "תיר השכרת רכב". 

השימוש בליסינג תפעולי זכה לכינוי העממי "רכב חברה". לעומת זאת, ליסינג פרטי מתאים לאנשים פרטיים שרוצים לרכוש רכב חדש, אבל אין להם בנקודת זמן נוכחית את התקציב הדרוש לרכישת רכב החלומות שלהם. ההבדלים השונים באים לידי ביטוי בעלויות התחזוקה, ייעוד הליסינג, אורך התשלומים, בעלות על הרכב, אפשרויות המשך בסיום החכירה ועוד. 

מה ההבדלים בין ליסינג פרטי לליסינג תפעולי?

ראשית, נציין שכל עסקת ליסינג, גם פרטי וגם תפעולי כפופים לחוזה ולמסמך הבנות בין החברה המשכירה לבין החברה השוכרת או האדם הפרטי, ולכן ההבדלים שנתאר מלמדים על הלך הרוח ועל מה שרווח בדרך כלל בשוק הליסינג, ולא על כל מקרה פרטי של עסקה בין חברה משכירה לגורם השוכר. 

  1. תחזוקה: הליסינג התפעולי כולל את כל עלויות התחזוקה והתפעול של הרכב, חוסך טרחה רבה והתעסקות יתרה. בין אם מדובר על ביטוחים, תאונות, כיסוי נזקים, טיפולים תקופתיים ועוד. בליסינג פרטי הרכב יעבור לרוב לבעלות הלקוח והוא זה שאחראי לטיפולים, טסטים ותחזוקה (בכפוך לחוזה).
  1. בעלות: בליסינג תפעולי, בעלות הרכב נשארת אצל החברה המשכירה. לעומת זאת, בליסינג פרטי, ברוב המקרים, הבעלות על הרכב תעבור ללקוח. בנוסף לבעלות, גם האחריות על הרכב ותפקודו השוטף מוטלת על הצרכן.
  1. עלויות: ליסינג תפעולי יקר יותר מליסינג פרטי ומוכוון לחברות גדולות ויציבות, זאת משום שהוא כולל את כל עלויות התחזוקה הנלוות, וכן מצריך יותר תשומות ושירות מצד החברה המשכירה. האופציה הזולה ביותר לרכישת רכב מסוים הוא רכישה במקום, זאת למי שיש את הכסף זמין. ליסינג פרטי יעלה בטוטאל קצת יותר מאשר רכישה במקום, אבל פחות מליסינג תפעולי.
  1. החלפת רכב: בליסינג תפעולי בתום תקופת החכירה ניתן:
  1. להשיב את הרכב ולהזדכות על יתרת התשלום.
  2. לבצע עסקת טרייד אין לדגם חדיש יותר – ליסינג תפעולי. 
  3. רכישת הרכב עבור יתרת התשלום.


בליסינג פרטי בתום תקופה החכירה ניתן:

  1. לשלם יתרת התשלום ולבצע רכישה סופית של הרכב. 
  2. לבצע עסקת טרייד אין, עם הסדר תשלומים תואם.
  1. הבדלי רכישה: ליסינג פרטי הוא למעשה "משכנתא" לקניית רכב. לאחר התשלום הראשון בליסינג פרטי (כ-30%), הרכב יזכה למימון שיתבטא בתשלומים חודשיים של הלקוח לחברה המשכירה. לעומת זאת, ליסינג תפעולי אינו מיועד מלכתחילה לרכישת הרכב. הליסינג התפעולי נועד ל"שכירות" זמנית של הרכב.

ההבדל בין ליסינג להשכרת רכב

ליסינג והשכרת רכב אלו שני דברים שונים. השכרת רכב לרוב נעשית לתקופה של מספר ימים עד חודשים. בתום סיום תקופת ההשכרה, הרכב מוחזר לחברה המשכירה. לעומת זאת, בליסינג מדובר על החכרה לטווח רחוק ובשימוש קבוע ברכב. השכרת רכב לתקופה קצרה יקרה יותר מרכישת רכב בליסינג.

בשורה התחתונה – מה עדיף?

בגדול הליסינג הפרטי מתאים לאנשים פרטיים שרוצים לרכוש רכב, להשתמש ברכב חדיש או לחלופין להתקדם לכיוון בעלות מלאה על רכב פרטי חדש. במקרים מסוימים, ליסינג תפעולי יתאים גם לאנשים פרטיים ועצמאיים, אלא שמומלץ מאוד לאנשים פרטיים לבדוק את החוזה מלפני ומלפנים ולראות מה הוא כולל (למשל האם כולל החלפת צמיגים ומגבים ועוד).